جهان بیمه

بیمه و همه آنچه که در مورد علم مدیریت بیمه باید بدانیم

جهان بیمه

بیمه و همه آنچه که در مورد علم مدیریت بیمه باید بدانیم

__________________________
برای بیمه
@foriraninsurance
پیج اینستاگرام برای بیمه
__________________________
4insurance.ir
__________________________


4insurance.ir
__________________________
جهان بیمه

_______________________________
All about insurance and insurance management science should know
_______________________________

کانال و گروه گفتگوی تلگرامی

foriraninsurance@

https://t.me/foriraninsurance
_______________________________

پست الکترونیک :

moayyedabedi@gmail.com

_______________________________

همه آنچه که در مورد بیمه و علم مدیریت بیمه و بازاریابی آن باید بدانیم

_______________________________

_______________________________
All you need to know about insurance and insurance management science
_______________________________
All about insurance and insurance management science should know
_______________________________

All you need to know about insurance and insurance management science




4insurance.ir


مدل کارت امتیازی متوازن

محمد مویدعابدی | يكشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۳۰ ق.ظ

مدل کارت امتیازی متوازن یکی از مدلهای اجرائی استراتژی در سازمانها می باشد. در ادامه به معرفی این مدل و اجزاء آن پرداخته می شود.

 

تاریخچه کارت امتیازی متوازن:

 روبرت کاپلان Robert Caplan و  دیوید نورتن David Norton اساتید دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد با درک محدودیت‌های  ارزیابی عملکرد  با شاخص‌های مالی و این که باید  سایر  فعالیت‌های  شرکت  مانند  ارتباط با مشتری  ، نوآوری ، فرآیندها و آموزش کارکنان را نیز در تدوین استراتژی‌ها دخالت داد درسال 1992 با چاپ مقاله‌ای در مجله مدیریت هاروارد (Business Review Harvard) کارت امتیازی متوازن را به عنوان ابزار مدیریتی نوین برای تدوین استراتژی و ارزیابی عملکرد معرفی کردند .

 آنها پیشنهاد کردند که مدیران ، اطلاعاتی در خصوص چهار منظر (Perspective) را در یک کارت جمع آوری نموده و به تحلیل آنها بپردازند. این چهار منظر عبارتند از:

 

  1. منظر مشتری (customer perspective )
  2. منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار(internal processes perspective )
  3. منظر رشد و یادگیری سازمانی ( learning & growth perspective )
  4. منظر مالی ( financial perspective )

 دیدگاه آینده  ( چشم انداز )  سازمان  ، هسته ‌اصلی  فعالیت‌های BSC است. به عبارت  دیگر BSC  ابزاری  برای ترجمه  استراتژی به  عمل می باشد و در واقع چهارچوبی برای تبدیل چشم انداز سازمان به مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد در چهار منظر (جنبه )‌ است .

 اصل اساسی در این مدل آن است که سیستم سنجش عملکرد باید اطلاعات کافی برای مدیران جهت پیگیری سئوالات چهارگانه زیر را ارائه کند :

 

  1.  سهام داران چگونه به سازمان می نگرند؟
  2.  مشتریان چگونه به سازمان می نگرند؟
  3. سازمان در چه زمینه هایی قابلیت اساسی دارد؟
  4. آیا سازمان توانایی بهبود و ایجاد ارزش را دارد؟

خطوط راهنما برای طراحی منظر های چهارگانه

1) منظر مالی

کارت امتیازی متوازن وجه مالی و حداکثر کردن سود را به عنوان هدف نهایی یک سازمان اقتصادی در نظر می گیرد. اصولاً چارچوب استراتژی های مالی ساده اند.
شرکت ها می توانند از طریق فروش بیشتر و هزینه کمتر ، سود بیشتری ایجاد کنند. با این تعاریف می توان اینگونه برداشت کرد که عملکرد مالی شرکت ها با دو رویکرد اصلی رشد درآمد و ارتقای بهره وری بهبود می یابد. در ادامه به نمونه هایی از اهداف مورد توجه سازمانها در این منظر اشاره می گردد:

۱. توسعه فرصت های درآمدی

۲.بهبود ساختار هزینه

۳.افزایش کاربردهای دارایی ها

۴.رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری

۵.افزایش سهم بازار.....

  2) منظر مشتریان (شرکا)

اهداف و مقاصد منظر مشتری ، استراتژی مشتریان هدف و ارزش قابل ارائه به آنان را توصیف می کند. در وجه مشتری یک نقشه استراتژی ، بخش های بازار ، مشتریان هدف مورد نظر در بازار رقابتی و معیارهای عملکرد برای مشتریان مزبور عواملی هستند که باید مورد توجه واقع شوند. در ادامه به نمونه هایی از اهداف مورد توجه سازمانها در این منظر اشاره می گردد:

۱. عملیات های موثر و پاسخگو

۲. ارایه قیمت های رقابتی

۳. جذب ، توسعه و حفظ بهترین مشتریان

۴. ارایه نوآوری هایی که ارزش کسب و کار ایجاد کند.....

3) منظر فرآیندها

وجوه فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری چگونگی دستیابی و توفیق استراتژی را بیان می کنند. فرآیندهای داخلی سازمان را می توان به طور کلی در چهارگروه دسته بندی کرد :

 1) فرآیندهای عملیاتی ( هدف کلیدی در استراتژی هزینه نهایی پایین)

فرآیندهایی که خدمت و محصول را تولید و عرضه می کنند.

۱. تامین

۲. تولید

۳. توزیع

۴. مدیریت ریسک

 2) فرآیندهای مدیریت مشتری ( هدف کلیدی در استراتژی مشتری نوازی )

فرآیندهایی که ارزش مشتری را تقویت می کنند.

۱. انتخاب مشتری

۲. جذب مشتری

۳. حفظ

۴. رشد

3) فرآیندهای نوآوری ( هدف کلیدی استراتژی رهبری در محصول )

فرآیندهایی که محصولات و خدمات جدیدی خلق می کنند.

۱. شناسایی فرصت

۲. طرح های تحقیق و توسعه

۳. طراحی / توسعه

۴. اجرا

 4) فرآیندهای قانونی و اجتماعی

 فرآیندهایی که جامعه و محصط زیست را بهبود می دهند.

۱. محیط زیست

۲. ایمنی و بهداشت

۳. استخدام

۴. جامعه

  4) منظر رشد و یادگیری

 منظر چهارم نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن ، رشد و یادگیری ، دارائی های نامشهود سازمان و نقش آنها را دراستراتژی توصیف می کند. دارائی های نامشهود را در سه گروه دسته بندی کرده اند:

۱. سرمایه سازمانی

بسیاری از سازمانها می کوشند افراد ، فناوری و فرهنگ خود را توسعه بدهند. اما بسیاری از آنها ، این دارائی های نامشهود را با استراتژی هایشان هماهنگ نمی کنند. کلید ایجاد هماهنگی ، توجه به بطن امور است. باید بر قابلیت ها و ویژگی های مورد نیاز فرآیندهای داخلی موثرو اجرای استراتژی تمرکز شود. فرهنگ ، رهبری ، کار تیمی .....نکاتی هستند که باید به دقت مورد توجه واقع شوند.

۲. سرمایه اطلاعاتی

دسترسی به سیستم های اطلاعاتی ، شبکه ها و زیرساخت های مورد نیاز در راستای پشتیبانی از استراتژی

۳. سرمایه انسانی

دسترسی به مهارت ها ، استعدادها و دستورالعمل های مورد نیاز در راستای پشتیبانی ازاستراتژی. آموزش روشهای تفکر و حل خلاقانه مسائل و مشکلات ، اخذ بازخور از دوره های آموزشی برگزار شده و ...

نمونه ای از اهداف قابل تصور در این منظر در ادامه آورده شده است:

۱. توسعه نیروی کار متنوع و کارآمد

۲. ترویج و توسعه روح مشارکت

دسترسی مناسب به اطلاعات و محیط کاری جذاب و سالم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی