1) منظر مالی
کارت امتیازی متوازن وجه مالی و حداکثر کردن سود را به عنوان هدف نهایی یک سازمان اقتصادی در نظر می گیرد. اصولاً چارچوب استراتژی های مالی ساده اند.
شرکت ها می توانند از طریق فروش بیشتر و هزینه کمتر ، سود بیشتری ایجاد کنند. با این تعاریف می توان اینگونه برداشت کرد که عملکرد مالی شرکت ها با دو رویکرد اصلی رشد درآمد و ارتقای بهره وری بهبود می یابد. در ادامه به نمونه هایی از اهداف مورد توجه سازمانها در این منظر اشاره می گردد:
۱. توسعه فرصت های درآمدی
۲.بهبود ساختار هزینه
۳.افزایش کاربردهای دارایی ها
۴.رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری
۵.افزایش سهم بازار.....
2) منظر مشتریان (شرکا)
اهداف و مقاصد منظر مشتری ، استراتژی مشتریان هدف و ارزش قابل ارائه به آنان را توصیف می کند. در وجه مشتری یک نقشه استراتژی ، بخش های بازار ، مشتریان هدف مورد نظر در بازار رقابتی و معیارهای عملکرد برای مشتریان مزبور عواملی هستند که باید مورد توجه واقع شوند. در ادامه به نمونه هایی از اهداف مورد توجه سازمانها در این منظر اشاره می گردد:
۱. عملیات های موثر و پاسخگو
۲. ارایه قیمت های رقابتی
۳. جذب ، توسعه و حفظ بهترین مشتریان
۴. ارایه نوآوری هایی که ارزش کسب و کار ایجاد کند.....
3) منظر فرآیندها
وجوه فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری چگونگی دستیابی و توفیق استراتژی را بیان می کنند. فرآیندهای داخلی سازمان را می توان به طور کلی در چهارگروه دسته بندی کرد :
1) فرآیندهای عملیاتی ( هدف کلیدی در استراتژی هزینه نهایی پایین)
فرآیندهایی که خدمت و محصول را تولید و عرضه می کنند.
۱. تامین
۲. تولید
۳. توزیع
۴. مدیریت ریسک
2) فرآیندهای مدیریت مشتری ( هدف کلیدی در استراتژی مشتری نوازی )
فرآیندهایی که ارزش مشتری را تقویت می کنند.
۱. انتخاب مشتری
۲. جذب مشتری
۳. حفظ
۴. رشد
3) فرآیندهای نوآوری ( هدف کلیدی استراتژی رهبری در محصول )
فرآیندهایی که محصولات و خدمات جدیدی خلق می کنند.
۱. شناسایی فرصت
۲. طرح های تحقیق و توسعه
۳. طراحی / توسعه
۴. اجرا
4) فرآیندهای قانونی و اجتماعی
فرآیندهایی که جامعه و محصط زیست را بهبود می دهند.
۱. محیط زیست
۲. ایمنی و بهداشت
۳. استخدام
۴. جامعه
4) منظر رشد و یادگیری
منظر چهارم نقشه استراتژی کارت امتیازی متوازن ، رشد و یادگیری ، دارائی های نامشهود سازمان و نقش آنها را دراستراتژی توصیف می کند. دارائی های نامشهود را در سه گروه دسته بندی کرده اند:
۱. سرمایه سازمانی
بسیاری از سازمانها می کوشند افراد ، فناوری و فرهنگ خود را توسعه بدهند. اما بسیاری از آنها ، این دارائی های نامشهود را با استراتژی هایشان هماهنگ نمی کنند. کلید ایجاد هماهنگی ، توجه به بطن امور است. باید بر قابلیت ها و ویژگی های مورد نیاز فرآیندهای داخلی موثرو اجرای استراتژی تمرکز شود. فرهنگ ، رهبری ، کار تیمی .....نکاتی هستند که باید به دقت مورد توجه واقع شوند.
۲. سرمایه اطلاعاتی
دسترسی به سیستم های اطلاعاتی ، شبکه ها و زیرساخت های مورد نیاز در راستای پشتیبانی از استراتژی
۳. سرمایه انسانی
دسترسی به مهارت ها ، استعدادها و دستورالعمل های مورد نیاز در راستای پشتیبانی ازاستراتژی. آموزش روشهای تفکر و حل خلاقانه مسائل و مشکلات ، اخذ بازخور از دوره های آموزشی برگزار شده و ...
نمونه ای از اهداف قابل تصور در این منظر در ادامه آورده شده است:
۱. توسعه نیروی کار متنوع و کارآمد
۲. ترویج و توسعه روح مشارکت
دسترسی مناسب به اطلاعات و محیط کاری جذاب و سالم