تاریخچه
اینکوترمز اولین بار در سال ۱۹۳۶ بوجود آمد که متداولترین مجموعه استاندارد در مورد وظایف فروشنده و خریدار در قراردادهای فروش بین المللی کالا و مجموعه ای از قواعد بین المللی جهت تفسیر اصطلاحات تجاری منتشر ساخت. ولی به منظور تطبیق قواعد ذکر شده با رویدادهای جاری تجارت بین المللی ، بعداً ، در سالهای ۱۹۵۳، ۱۹۶۷ ، ۱۹۷۶، ۱۹۸۰، ۱۹۹۰، و آخرین بار در سال ۲۰۰۰ اطلاعات و اضافاتی در آن اعمال شد.
تعریف : اینکو ترمز یک کلمه مرکب است که از ترکیب سه کلمه انگلیسی (International Commercial Terms) به معنی اصطلاحات بینالمللی بازرگانی تشکیل شدهاست و به صورت گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد. این اصطلاحات برای تفکیک هزینهها و مسئولیتها بین فروشنده و خریدار استفاده میشود.
اینکو ترمز به مسائل مرتبط با حمل کالا از فروشنده به خریدار پاسخ میدهد. مسائلی شامل حمل کالاها، ترخیص کالاها، واردات و صادرات کالاها، اینکه چه کسی مسئول پرداخت میباشد و اینکه ریسک جابجایی و انتقال کالا در مراحل مختلف حمل بر عهده چه کسی میباشد.
حوزه ای که اینکوترمز شامل نمی شود:
البته باید اظهار کرد که در برخی از مسائل از جمله چگونگی حل و فصل اختلافات احتمالی باید توافق جداگانه ای در قرارداد صورت گیرد و اینکوترمز ناظر بر آنها نمی باشد.
کشورهای تنظیم کننده:
ایتالیا، سوئد، بریتانیا(انگلیس) ، بلژیک فرانسه، آلمان و آمریکا اینکوترمز را تنظیم و ثبت کرده اند.
اصطلاحات مختلف اینکوترمز(Incoterms) معمولأ با ذکر مکانهای جغرافیایی مورد استفاده قرار میگیرد نه عناوین مرتبط با جابجایی. اینکو ترمز توسط اتاق بازرگانی بینالمللی International Chamber Of Commerce تهیه و تدوین شدهاست. اینکوترمز به چهار گروه زیر با اصطلاحات وابسته به هر گروه تقسیم شدهاست.
گروه E – تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ:
EXW:
مخفف اصطلاح Ex Works
تعریف: تحویل کالا در نقطه عزیمت در مبدأ (محل کار).
گروه F – تحویل کالا به خریدار بدون پرداخت کرایه حمل در مبدأ:
FCA:
مخفف اصطلاح Free Carrier
تعریف: تحویل کالا به حمل کننده در مبدأ (تحویل کالا داخل کامیون، ریل و هواپیما). با توجه به اینکه محل تحویل کشور خریدار باشد، بارگیری با خریدار است و نقطه ریسک میباشد. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل و بیمه با خریدار (نه الزاماً).
FAS:
مخفف اصطلاح Free Alongside Ship
تعریف: تحویل کالا در کنار کشتی در مبدأ. محل خاتمه ریسک فروشنده کنار کشتی در بندر است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل و بیمه و بازرسی با خریدار است.
FOB:
مخفف اصطلاح Free On Board
تعریف: تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه دادهاست. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است.
گروه C – تحویل کالا در مبدأ به خریداربا پرداخت کرایه حمل:
CFR:
مخفف اصطلاح Cost and Freight
تعریف: ارزش و کرایه حمل تا مقصد. C&F سابق است ولی مخصوص حمل دریایی. کالا وقتی از روی نرده کشتی عبور میکند (بارگیری میشود) مسئولیت فروشنده خاتمه میابد. هزینه بیمه با خریدار است. هزینه حمل با فروشندهاست. عقد قرارداد بیمه با خریدار است. و عقد قرارداد حمل با فروشنده.
CIF :
مخفف اصطلاح Cost, Insurance and Freight
تعریف: ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد. مخصوص حمل دریایی میباشد. کالا وقتی از روی نرده کشتی بارگیری میشود مسئولیت فروشنده خاتمه میابد. هزینه حمل و بیمه با فروشندهاست. عقد قرارداد حمل و بیمه با فروشندهاست.
CPT:
مخفف اصطلاح Carriage Paid To
تعریف: تحویل با پرداخت کرایه حمل تا مقصد. حمل مرکب ولی بیشتر برای طرق زمینی یا هوایی استفاده میشود. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را تحویل اولین حمل کننده میدهد خاتمه میابد. هزینه حمل با فروشنده تا نقطه معین طبق قرارداد. هزینه بیمه خریدار. عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.
CIP
مخفف اصطلاح Carriage and Insurance Paid to
تعریف: تحویل با پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد. روش حمل مرکب میباشد. ریسک و مسئولیت فروشنده زمانی که کالا را به نقطه توافق شده میرساند خاتمه میابد. هزینه بیمه و حمل با فروشندهاست. عقد قرارداد بیمه و حمل با فروشندهاست. عقد قرارداد بازرسی با خریدار است.
گروه D – تحویل کالا در مقصد:
DAF:
مخفف اصطلاح Delivered At Frontier
تعریف: تحویل در مرز (مرز تعیین شده).
DES:
مخفف اصطلاح Delivered Ex Ship
تعریف: تحویل در عرشه کشتی (در مقصد).
DEQ:
مخفف اصطلاح Delivered Ex Quay
تعریف: تحویل در اسکله (در مقصد).
DDU:
مخفف اصطلاح Delivered Duty Unpaid
تعریف: تحویل در مقصد بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی.
DDP:
مخفف اصطلاح Delivered Duty Paid
تعریف: تحویل در مقصد با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی.