بررسی میزان موفقیت دولت الکترونیک در ایران و چشم انداز اینده یوسف محمد صفت
دولت الکترونیک :دولت الکترونیک را می توان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه موثر و کارامد اطلاعات و خدمات به شهروندان و مشتریان تعریف کرد .(هوارد.2001-بانک جهانی 2003-سازمان ملل 2005)
انواع ارتباط در دولت الکترونیک
- ارتباط دولت و شهروندان (G2C)
- ارتباط دولت و کارمندان (G2E)
- ارتباط دولت و شرکتها (G2B)
- ارتباط دولت با دیگر سازمانها (G2G)
مدل پنج مرحله ای سازمان ملل
- مرحله ظهور : بعضی از سازمانها به طراحی وب می پردازند و اطلاعات ایستا در آن عرضه می کنند.
- مرحله تکامل یافته : تعداد سایت ها افزایش و اطلاعات بیشتر میشود.
- مرحله تعاملی : کاربران می توانند برای سازمان ایمیل بفرستند.
- مرحله تراکشی : خدماتی ارائه میشود و کاربر می تواند هزینه های ان را از طریق وب پرداخت کند.
- مرحله یک پارچه: خدمات به صورت یکپارچه در مرزهای اداری ارائه میگردد
بخشهایی از برنامه پنچم توسعه کشور
امنیت اطلاعات – پایگاه داده
ماده- 49
- مساله توسعه شبکه ملی اطلاعات امن و پایدار با پهنای باند مناسب( وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات )
- مساله اتصال سازمانها به شبکه ملی اطلاعات با توجه با استاندارد های امنیتی و نرم افزاری تعیین شده توسط وزارت ارتباطات (کلیه دستگاه های اجرایی )
- مساله خدمات قابل ارایه به صورت الکترونیکی( کلیه دستگاههای اجرایی )
- تامین و صدور کارت هوشمند ملی چند منظوره برای آحاد مردم( حقیقی و حقوقی )( وزارت کشور )
- ایجاد پایگاه اطلاعات حقوقی املاک(سازمان ثبت اسناد و املاک کشورو سازمان نقشه برداری کشور
- توسعه سامانه یکپارچه ثبت اسناد رسمی و املاک، نسبت به الکترونیکی نمودن کلیه مراحل نقل و انتقالات، ثبت اسناد رسمی و املاک( سازمان ثبت و وزارت بازرگانی )
تجارت الکترونیک – امضای الکترونیک
ماده 50
به منظور توسعه دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و عرضه خدمات الکترونیکی و اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی و کاهش اسناد کاغذی اقدام های زیر انجام می شود
v توسعه مراکز صدور گواهی الکترونیکی و کاربرد امضای الکترونیکی (وزارت بازرگانی )
v سند الکترونیکی در حکم سند کاغذی است (وزارت بازرگانی –مجلس شورای اسلامی – قوه قضاییه )
بانکداری الکترونیک
ماده 51
به منظور توسعه و تقویت نظام بانکداری اقدام های زیر انجام می شود:
v استقرار کامل سیستم بانکداری متمرکز (Core Banking)
v ایجاد مرکز صدور گواهی الکترونیکی برای افزایش امنیت تبادل اطلاعات الکترونیکی
سلامت الکترونیک
ماده-39
به منظور حفظ یکپارچگی در مدیریت دانش و اطلاعات حوزه سلامت، اقدام های زیر انجام می شود
v استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت یرانیان وسامانه های اطلاعاتی مراکز سلامت (وزارت درمان وملی مرکز آمار ایران)
v وزارت رفاه و تامین اجتماعی خدمات بیمه سلامت را بصورت یکپارچه و مبتنی برفناوری اطلاعات ودرتعامل با سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان ساماندهی می نماید
نتیجه گیری :در این ارائه با سعی شد تا با توجه به برسی های انجام شده میزان موفقیت استفاده از دولت الکترونیک در ایران را برسی نماییم انچه بیشتر به نظر مساله ساز می باشد را می توان به شرح ذیل عنوان کرد
عدم وجود زیر ساختهای اطلاعاتی قوی
عدم وجود پایگاههای اماری مناسب در سطح ملی
عدم امادگی مدیران فعلی کشور جهت گسترش فضای الکترونیک
وجود نداشتن قوانین لازم و امنیت اطلاعات در فضا سایبر
عدم اگاهی مردم از خدمات الکترونیکی و ناتوانی در استفاده از آن
با این حال مواردی که دولت مجبور شده از امکانات الکترونیک استفاده کند مانند طرح هدف مند کردن یارانه ها و ثبت نام های کنکور و بخشی از فعالیت های بانکی نمره نسبتا مناسبی را دریافت مینماید